Forest Shuffle: Dartmoor is een op zichzelf staand spel in de Forest Shuffle-serie en introduceert een gloednieuwe habitat met nieuwe soorten om te ontdekken, elk met unieke vaardigheden en bonussen. Net als in de originele Forest Shuffle strijden spelers in Forest Shuffle: Dartmoor om de meest waardevolle omgeving te creëren door bomen en struiken te planten en vervolgens soorten aan te trekken om een ecologisch evenwichtige habitat voor flora en fauna te creëren.
Nieuw in Dartmoor is de introductie van terreinkaarten, horizontaal gespeeld, die dienen als woonplaats of foerageerplaats voor andere soorten dan bomen of struiken. Vanwege de aard van het terrein kunnen soorten alleen boven of onder een terreinkaart worden geplaatst. Herten en andere soorten blijven weg van moerassen in het heidegebied. Ze hebben hun water nodig, maar voelen zich niet veilig in de buurt van bronnen of beken. Daarom is het belangrijk dat spelers goed opletten waar ze hun soort plaatsen.
Net als zijn voorganger heeft Forest Shuffle: Dartmoor een unieke achterkant: elk van de 180 kaarten in de stapel kan met de afbeelding naar beneden worden gelegd om een moeras te creëren, als de actie dit toelaat. De grotten in Forest Shuffle: Dartmoor worden nu aan het begin van het spel gedeeld, wat asymmetrische startvoorwaarden biedt. Bovendien is het aantal boomsymbolen teruggebracht van acht naar zes om bonussen gemakkelijker te verkrijgen.
De gameplay blijft ongewijzigd: Aan het begin heeft elke speler zes kaarten in zijn hand. Deze kaarten tonen een specifiek type boom, struik of terrein, of twee moerasbewoners (dieren of planten). Deze laatste kaarten zijn verdeeld in twee helften (verticaal of horizontaal), elk met een bewoner op één helft van de kaart. Tijdens een beurt kun je twee kaarten trekken – van de trekstapel met de afbeelding naar beneden of van de open plek met de afbeelding naar boven – en deze aan je hand toevoegen, of een kaart uit je hand spelen door andere kaarten af te leggen om de kosten te betalen en vervolgens de gekozen kaart in het spel te brengen. Aan het einde wint de speler met de hoogste score.